Historie

De Prins Bernhard Stichting werd op 22 januari 1946 op initiatief van 40 personen, merendeels officieren der Koninklijke Landmacht, bij notariële akte opgericht als militair steunfonds. Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard heeft zich toentertijd bereid verklaard het beschermheerschap te aanvaarden en heeft tot aan zijn overlijden op 1 december 2004 een warme en actieve belangstelling getoond voor de activiteiten van de Stichting.

Gedurende de eerste jaren na de bevrijding werd voornamelijk hulp verleend aan leden der voormalige Binnenlandse Strijdkrachten, dienstplichtigen en aan oorlogsvrijwilligers.

Daarna, in de jaren 1948 - 1951, kreeg de Stichting ook vele verzoeken om hulp van uit Indonesië en Nederlands Nieuw Guinea gerepatrieerde militairen. Later betrof de hulpverlening ook de militairen die in het kader van het optreden door de Verenigde Naties uitgezonden waren geweest naar b.v. Korea, Libanon, Cambodja, het voormalige Joegoslavië of de Perzische Golf en diverse andere gebieden. Voorts waren er aanvragen van in Nederland dienende militairen en van ex-militairen. Gedurende het hele bestaan van de Stichting werd tevens een groot aantal nagelaten betrekkingen geholpen, die voor hun levensonderhoud afhankelijk waren van het inkomen van overleden militairen.

Op 22 november 2008 werd besloten tot een fusie tussen de Prins Bernhard Stichting en de Stichting BNMO-Van Lanschot-fonds, in overeenstemming met de desbetreffende bepalingen van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en de Statuten van elk der betrokken stichtingen. De akte van fusie werd op 11 december 2008 gepasseerd, zodat de fusie met ingang van 12 december 2008 van kracht is geworden. De activiteiten van het Fonds zijn door de Prins Bernhard Stichting overgenomen en de naam van het Fonds wordt in de correspondentie vermeld. In de statuten is gewaarborgd, dat de doelgroep van de Stichting BNMO-van Lanschot-fonds, te weten de leden van de BNMO, daarin dezelfde plaats zal innemen als die zij had in de statuten van de Stichting BNMO-van Lanschot-fonds.

Derhalve verleent de Prins Bernhard Stichting sindsdien steun aan veteranen en aan de leden van de Bond van Nederlandse MilitaireOorlogs-en Dienstslachtoffers, alsmede aan hun nagelaten betrekkingen die op het moment van het overlijden van de betrokken (ex-) militair van diens inkomen afhankelijk waren.

Een casus: Gift 529 euro
Fondsaanvraag van de Basis. De betreffende veteraan is in dienst geweest van 1998 tot 2003 en in deze periode op missie geweest in Bosnië. Hij heeft aan deze missie een PTSS overgehouden, waarvoor hij een MIP ontvangt. Hij heeft moeite om te integreren in de burgermaatschappij omdat hij de orde en structuur van defensie mist. Mede als gevolg hiervan is zijn relatie stukgelopen en heeft hij het dochtertje dat uit deze relatie werd geboren nog nooit gezien. Momenteel is hij werkeloos en het ziet er naar uit dat hij voorlopig niet aan het werk zal komen. Zijn financiële situatie is ook problematisch en inmiddels is hij aangemeld bij de voedselbank en heeft hij een bewindvoerder. Nu is tot overmaat van ramp ook zijn wasmachine stuk gegaan en daarom wordt om een gift verzocht om een wasmachine aan te schaffen. De gift wordt toegekend en het bedrag wordt rechtstreeks uitbetaald aan de leverancier van de wasmachine.

Jaarverslag 2015

Prins Bernhard Stichting
Het Dagelijks Bestuur van de Prins Bernhard Stichting constateert dat er opnieuw sprake is van een teruglopende vraag om steun. In 2013 ontving de Prins Bernhard Stichting nog 53 aanvragen. In 2014 daalde dit aantal naar 37 en in het jaar 2015 betrof het aantal aanvragen 30.

De ontvangen aanvragen werden door de leden van het dagelijks bestuur zorgvuldig bestudeerd en in goed onderling overleg werd beslist. Tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur op 25 maart 2015 werd beslist dat de Beleid- en toetsingspunten tijdens de vergadering van het Dagelijks bestuur op 16 april 2015 kritisch zouden worden bezien en zonodig geactualiseerd. Tijdens deze laatstgenoemde vergadering werd inderdaad door het Dagelijks Bestuur besloten om de criteria aan te scherpen met het navolgende criterium: "Het bestuur hanteert als uitgangspunt dat er enige relatie tussen het oorlogs- of uitzendverleden van betrokkene en de ontstane financiële nood aanwezig dient te zijn. Hier kan in afzonderlijke situaties van worden afgeweken".

Dit aangescherpte criterium werd per brief voorgelegd aan het Algemeen Bestuur op 20 juli 2015 en gedurende de resterende maanden werd door het Dagelijks Bestuur alvast in de geest van de aangescherpte criteria gehandeld. Formele instemming met de gewijzigde Beleid- en Toetsingspunten zal worden verzocht tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur op 16 maart 2016.

Overige criteria die voor het Dagelijks Bestuur in voorname mate leidend waren in de besluitvorming zijn achtereenvolgens:
  • is de fondsaanvraag realistisch
  • draagt een lening en/of gift bij aan een structurele oplossing van de geschetste problemen
  • draagt de gift en/of lening bij aan het welzijn van de aanvrager en aan stabiele levensomstandigheden
  • kan door andere instellingen hulp worden verleend
  • wordt een eventuele behandeling ondersteund
In het geval dat giften en/ of leningen werden toegekend was veelal sprake van acute financiële nood, schrijnende omstandigheden en onmacht van de betrokkene om zelfstandig de omstandigheden te verbeteren.

Indien sprake was van voldoende aflossingscapaciteit werd hulp verstrekt in de vorm van een lening. Als de aflossingscapaciteit onvoldoende bleek werd gekozen voor een combinatie van lening en gift. Slechts in uitzonderlijke gevallen werd gekozen voor een gift. Indien een aanvraag werd afgewezen was dat omdat naar het oordeel van het bestuur niet voldaan werd aan de toetsingscriteria. In vier (4) gevallen was de aanvrager nog veteraan, nog lid van de BNMO.

Het bestuur van de Prins Bernhard Stichting bestond  gedurende het jaar uit:

A. Vos, commandeur b.d.
mr. B.W. Hopperus Buma,
Kolonel der Koninklijke Marechaussee b.d
drs. F.J.M.C. Tummers
Mevr. A.M.C. Reiff-Kranenburg
Kapitein-luitenant ter zee b.d.

Jhr. H.M.J. van Asch van Wijck
Mevr. M. Houben-van Lanschot
Mevr. Mr G.M.T. Berkel-Kikkert
Mevr. J.L.E.M.W.R.R. Tiesinga-Autsema
  - voorzitter

- vicevoorzitter
- penningmeester

- secretaris

- lid
(*)

tot 25-03-2015

* = tevens lid van het Dagelijks Bestuur

Tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Prins Bemhard Stichting op 25 maart 2015, maakte de voorzitter bekend dat hij een brief had ontvangen van de zoon van Jhr. H.M.J. Asch van Wijk. De zoon gaf in deze brief aan dat de gezondheid van zijn vader het helaas niet meer toeliet om deel uit te maken van het Algemeen Bestuur van de Prins Bernhard Stichting.

De aanwezige leden van het Algemeen Bestuur betreurden het zeer dat Jhr. Van Asch Van Wijk zijn lidmaatschap moest beëindigen. Hij was sinds 1971 lid van het Algemeen Bestuur en heeft zich altijd met hart en ziel ingezet. Door zijn langdurige lidmaatschap vormde hij ook de "corporate memory".

Namens het bestuur heeft de voorzitter een blijk van dank en waardering doen toekomen aan Jhr. Asch van Wijk.

Een casus: Gift 350 euro
Fondsaanvraag van de Basis. Veteraan die als gevolg van een missie lijdt aan chronische PTSS en op grond hiervan een MIP ontvangt. Tevens sprake van een complexe gezinssituatie. Hij heeft met zijn vriendin de zorg voor zijn zoon uit een eerder huwelijk. Zoon heeft een belast verleden en komt in het gezin van betrokkene tot rust. In het kader van zijn welzijn zou het goed zijn als het kind een sporthobby kan gaan beoefenen en in het kader van het welzijn van beh·okkene zou het goed zijn als hij bij de Basis de Time Out regeling zou kunnen volgen. De financiën die hiervoor nodig zijn ontbreken echter en het bestuur van de Prins Bernhard Stichting besluit het benodigde bedrag te schenken.

De aanvragen om financiële steun werden in de meeste gevallen ontvangen via de Stichting de Basis. Veel van deze aanvragen werden ook geadresseerd aan het Fonds 1815 en de Stichting Fonds KL 1940. Over deze aanvragen werd telkenmale in een openhmiige sfeer overlegd tussen de secretarissen van de drie Fondsen.

De aanvragen van het Dienstencentrum Bedrijfsmaatschappelijk werk (Dc-BMW) waren gewoonlijk voorzien van uitgebreide rappmien en een advies. Over deze rapportages wordt opgemerkt dat de kwaliteit in een toenemend aantal gevallen te wensen overliet. Hiervoor werd aandacht gevraagd bij de leiding van het Dienstencentrum. In een enkel geval werd een aanvraag ontvangen van een civiel maatschappelijke organisatie.

De samenwerking met Fonds 1815 en Stichting Fonds KL 1940 verliep ook in 2015 weer op plezierige en constructieve wijze. Indien in goed overleg werd besloten tot honorering van de aanvraag, werden de gevraagde bedragen verdeeld over de drie instellingen. De Prins Bernhard Stichting, als de minst gefortuneerde partner, nam veelal op bescheiden wijze deel aan de gift of lening terwijl beide andere partners het leeuwendeel voor hun rekening namen. De financiële afhandeling van de gezamenlijke steun werd telkenmale op professionele wijze verzorgd door de secretaris van Fonds 1815.

De Prins Bernhard Stichting stelt de samenwerking met Fonds 1815 en Stichting Fonds KL 1940 zeer op prijs en hoopt dat deze op gelijke wijze voortgezet zal worden in 2016. Stichting de Basis verdient opnieuw waardering en dank voor de verleende diensten en ondersteuning. Het Bestuur van de Prins Bernhard Stichting hecht er aan om met name haar grote waardering uit te spreken over de zorgvuldige en toegewijde wijze waarop Mevr. Evelien Visscher ook in 2015 weer invulling heeft gegeven aan de administratieve ondersteuning van de Prins Bernhard Stichting.

Op grond van de aanvragen werden drie (3) leningen toegekend, terwijl twee (2) aanvragen om een lening op 31 december nog in behandeling waren.

Tevens werden twaalf (12) giften toegekend, terwijl op 31 december nog twee (2) aanvragen om een gift in behandeling waren.

De1tien (13) aanvragen werden afgewezen. Eén (1) aanvraag werd ingetroldcen omdat de financiële omstandigheden van de aanvrager zich wijzigden en één (1) aanvraag werd afgedaan omdat andere Fondsen al in de aanvraag hadden voorzien. Tenslotte werden twee (2) aanvragen aangehouden omdat de rapportages onvolledig en/ of onzorgvuldig waren. Op het moment dat de gevraagde aanvullende informatie wordt verstrekt worden deze aanvragen in 2016 opnieuw in behandeling genomen.

Tenslotte werden vijf (5) Kerstgiften toegekend.

Inkomsten zijn verkregen uit dividenden, rente, giften, legaten of erfstellingen en voo1ts uit de jaarlijkse verdeling van de ontvangen gelden van de Stichting Gezamenlijke Militaire Fondsen (GMF). Het bedrag variee1t per jaar, afhankelijk van de opbrengsten zoals schenkingen en legaten.

Ook werd in november 2015 opnieuw een zeer welkome financiële bijdrage ontvangen van het Fonds van NRC Handelsbladlezers, teneinde veteranen die in stille armoede leven te ondersteunen.

Een casus: Gift 150 euro
Veteraan die tijdens een missie beenletsel heeft opgelopen en psychische klachten heeft overgehouden. Hij ontvangt daarom een MIP van 80-100%. Met zijn huidige vrouw heeft hij een samengesteld gezin waarin het 6e kind op komst is, Ze zijn recent verhuisd naar Zeeland om dichter bij de familie te wonen en omdat hij verwacht hier meer kans te hebben op een baan. Door en opeenstapeling van gebeurtenissen is hij in een financiële noodsituatie gekomen. Er is dringend behoefte aan een bedrag van 150 euro om de komende 2 weken boodschappen te kunnen doen. Hoewel een gedegen financieel overzicht ontbreekt, wordt in de aanvraag een goed beeld geschetst van de wezenlijke fmanciële nood. Birmen 2 dagen na de aanvraag wordt het bedrag overgemaakt.

Verstrekte bedragen kunnen als volgt worden gespecificeerd

2011   2012   2013   2014   2015
Giften   18   25   23   15   12